top of page
  • תמונת הסופר/תעו"ד אלון שגיא

יתרונות ייפוי כוח מתמשך - הקלות מיוחדות לימי הקורונה

עודכן: 13 באוק׳ 2020


לעריכת ייפוי כוח מתמשך יתרונות רבים.

בקצרה, המנגנון של ייפוי כוח מתמשך הינו חלופה למינוי אפוטרופוס, כאשר ביום מן הימים בהם האדם מפסיק חלילה להבין בדבר.

אציין כי רוב לקוחותיי אשר ביקשו לערוך ייפוי כוח מתמשך, פנו אלי לאחר שעברו באופן אישי במשפחתם את הצורך של מינוי אפוטרופוס לקרוב משפחה באמצעות בית משפט.


ייפוי הכוח המתמשך הינו מנגנון חלופי למינויי אפוטרופוס, המאפשר לממנה (מי שעורכים עבורו את ייפוי הכוח המתמשך) לקבוע כאשר דעתו צלולה עדיין לאמור כאשר הוא מבין בדבר (כלשון החוק), מי יהיו מיופי הכוח שלו, באילו נושאים הם יהיו מוסמכים לקבל עבורו החלטות בנושאים רכושיים וכספיים (אם הוא מעוניין, למי ומתי לתת מתנות בשמי, אך ישנה הגבלה של עד מאה אלף ₪ ועוד) , נושאים אישיים (היכן אמשיך לגור, לאיזה דיור מוגן אני מעוניין לעבור ואם בכלל, האם אני מעדיף מטפל או מטפלת ועוד) ונושאים רפואיים.


במסגרת ייפוי הכוח המתמשך אפשר לקבוע מנגנוני החלטה במידה והממנה ביקש שיהיו לו מספר מיופי כוח ומתגלעים ביניהם אי הסכמות.

במסגרת עריכת ייפוי הכוח המתמשך ישנה אפשרות לקבוע מיופי כוח חלופיים, מיופי כוח ביחד ולחוד, ואנשים שאותם יש לעדכן ולידע בכל הקשור לפעולות שיבצעו מיופי הכוח עבור הממנה.

ניתן לתת הוראות מקדימות לכלל הנושאים של ייפוי הכוח המתמשך שיעזרו ויכוונו את מיופי הכוח כיצד לפעול עבור הממנה ביום שחלילה יפסיק להבין בדבר.

ישנם נושאים שבהם שלא ניתן לפעול למרות שייפוי הכוח המתמשך נכנס לתוקף, כגון: מכירת דירה.

לעניין ההלוואות והמתנות, אם הממנה לא ייתן הוראות מקדימות מפורשות בנושא, מיופי הכוח לא יוסמכו לתת מתנות / הלוואות בשמו ובכל מקרה גם אם הממנה יתן הוראות מפורשות הסכום הכולל של המתנות ושל ההלוואות יוגבל למאה אלף ₪. מעבר לכך יש צורך באישור של בית המשפט.

כמו כן הממנה יכול להחליט האם יהיה על מיופי הכוח לדווח לאפוטרופוס הכללי, או שאין צורך בכך.


החוק קובע כי על מיופי הכוח לפעול תוך "שמירה על כבודו של הממנה, בדרך שתגביל את זכויותיו וחירותו במידה הפחותה ביותר".

בנוסף, החוק קובע כי "מיופה הכוח ישמע את דעת הממנה, ישתפו בכל עניין והחלטה הנוגעים אליו, ויתייעץ עמו, אם ניתן לברר את דעתו".

כלומר, העובדה שייפוי הכוח נכנס לתוקף אינה מבטלת את דעותיו של הממנה, ועל מיופי הכוח החובה לשתף ולהתייעץ עם הממנה בהתאם למצבו והבנתו באותו השלב ככל שמתאפשר הדבר.

נציין כי ישנם נושאים שאפשר לקבוע בייפוי הכוח המתמשך, שהממנה מבקש להעדיף את דעתו בעת עריכת ייפויי הכוח המתמשך על פני דעתו לאחר כניסת ייפוי הכוח לתוקף, לאמור כאשר יפסיק הממנה להבין בדבר. גם לנושא זה ישנן הסתייגויות לגביי עניינים מהותיים אישיים ובריאותיים, שלגביהם לא ניתן לפעול בניגוד לדעתו של הממנה אם יתנגד לכך בשעת מעשה, גם אם ביקש זאת מראש.


אחד היתרונות המרכזיים הנוספים הינו באופן קבלת ההחלטות שעל מיופי הכוח לפעול כאשר הוא מקבל החלטות עבור הממנה, ע"פ החוק:

· העדיפות הראשונה תהיה ע"פ ההנחיות המקדימות "אם נתן הממנה הנחיות מקדימות באותו עניין – בהתאם להנחיות המקדימות".

· עדיפות שניה "אם לא נתן הממנה הנחיות מקדימות – לפי רצונו של הממנה, אם ניתן לברר את דעתו".

· עדיפות שלישית – "אם לא ניתן לברר את דעתו של הממנה – בהתאם לרצון הממנה כפי שהובע בעת שהיה מסוגל להבין בדבר או כפי שניתן ללמוד מייפוי הכוח או מהתנהגותו בעבר וכן בהתחשב בהשקפת עולמו ואורח חייו של הממנה כפי שהיו בעבר".

· ורק בעדיפות הרביעית – "אם לא ניתן לעמוד על רצונו של הממנה – יפעל מיופה הכוח בהתאם לטובת הממנה".


כלומר, בעוד שהאפוטרופסות שיוצאת מנקודת הנחה כי האפוטרופוס יודע מה היא טובתו של החסוי, מנגנון ייפוי הכוח המתמשך בנוי כך שעל מיופי הכוח לעשות את כל המאמצים על מנת לנסות ולברר את רצונו של הממנה, ע"פ ההנחיותיו המקדימות וע"פ התייעצות עם הממנה, לנסות להתחקות אחר רצונותיו ולפעול לפיהן, ורק האופציה האחרונה הינה לפעול לטובתו לפי שיקול דעתם של מיופי הכוח.


בנוסף נציין כי נכון להיום, הפקדת ייפוי הכוח המתמשך אצל האפוטרופוס הכללי פטורה מאגרה.


כמו כן ניתן לקבוע בייפוי הכוח המתמשך את האופן בו יוחלט על כניסתו לתוקף של ייפוי הכוח המתמשך (ברירת המחדל הינה באמצעות חוות דעת של רופא).


לסיום - בתקופת הקורונה – האופוטרופוס הכללי הוציא הנחיה המקלה על כל מי שמעל גיל 65 ו/או נמצא בקבוצת סיכון. הנחיה זו תקפה הן לגבי הממנה והן לגבי מיופי הכוח לפיה ניתן לקיים את הפגישות בוידאו/זום וגם את החתימות מקיימים בוידאו/זום ללא צורך במפגש פיזי עם עורך הדין.


נציין כי ניתן לערוך ייפוי כוח מתמשך רק בפני עורכי דין שעברו הכשרה מיוחדת לצורך הסמכתם לעריכת ייפוי כוח מתמשך.


אתם מוזמנים להמשיך לקרוא בנושא בעמוד "ייפוי כוח מתמשך" באתר,

וכמובן לפנות אליי להתייעצות בנושא.


עו"ד אלון שגיא, מוסמך לערוך ייפוי כוח מתמשך

39 צפיות0 תגובות
bottom of page